Stuurgroepleden en hun taken
De stuurgroep regelt en coördineert het hele plaatselijke project: de voorbereiding, het verblijf, de evaluatie en het eventuele vervolg van het project. De stuurgroep houdt het overzicht en twee van de stuurgroepleden zijn het aanspreekpunt in de contacten met de landelijke werkgroep.
Een stuurgroep bestaat uit een voorzitter, secretaris, penningmeester ,contactpersoon gastgezinnen,contactpersoon activiteiten en 1 of 2 leden voor algemene taken en een PR verantwoordelijke(in totaal een oneven aantal i.v.m. stemmen).
Vanuit deze stuurgroep worden de commissies gestart. De penningmeester is verantwoordelijk voor de commissie Financiën/PR.
Dagelijks bestuur
Voorzitter, penningmeester, secretaris, PR en bestuursleden vormen samen het dagelijks bestuur van de werkgroep. Soms is het belangrijk dat er snel een beslissing genomen wordt. Bijvoorbeeld over een aanbieding die je krijgt of over een probleem dat ergens is gerezen. Het DB bereidt ook de vergaderingen voor en zorgt dat het doel van het project centraal blijft staan. Tijdens het project komt soms een veelheid van nevendoelen naar voren en dat is heel begrijpelijk, maar juist dan is het belangrijk om het hoofddoel voor ogen te houden en dat te bewaken.