Het eerste wat de AC kan doen is het zoeken van een geschikte locatie, waar de kinderen tijdens schooltijd kunnen zijn.
Dit kunnen een paar lege lokalen in een school zijn; dit is misschien goed voor de integratie tussen de Russische en Nederlandse kinderen. Een nadeel is dat je op een school niet altijd de gelegenheid hebt om even met de juffen te praten of even wat te regelen. Maar in goed overleg met de directeur kun je daar afspraken over maken. Ook v.w.b. het feit dat de gastouders elke morgen even in de school zijn om hun kind te brengen. De ervaring leert dat de ouders ook graag even napraten en/of nog even iemand willen spreken.
Heel luxe zou zijn als er een apart kamertje hiervoor zou zijn. Hier kan dan ook de tolk ’s morgens rustig haar werk doen.
Een andere mogelijkheid is een kerkelijk gebouw. De kinderen gaan dan tijdens de pauze niet spelen met de Nederlandse kinderen, maar in de praktijk blijkt dat voor en na schooltijd hiervoor tijd genoeg is.
De AC zorgt ervoor dat de lokalen gezellig gemaakt worden. Alle materialen dienen voorhanden te zijn en ook draagt zij zorg voor het schoonmaken van het lokaal. (Mits dit anders met de directie afgesproken wordt). Tevens zorgt zij dat er een soort keukentje ingericht wordt waar koffie en thee gezet kan worden voor de leerkrachten en de tolk.